Nu stoten nieuwe auto’s per kilometer nog 160 gram van het broeikasgas uit. De
EU-landen wezen ideeën af om het doel te versoepelen of uit te stellen.

Alle autofabrieken in de EU moeten hun modellen gaan verbeteren, ook de
kleinste en zuinigste auto’s. "Je kunt het doel van 120 gram niet halen
zonder de vele middenklassewagens en kleine auto’s," zei de Duitse minister
Sigmar Gabriël, die de vergadering van milieuministers hierover donderdag
voorzat. Van de auto’s die in Europa worden gemaakt is zestig procent een
middenklasser en twintig procent kleine modellen.

De Duitse minister verhulde niet dat hierover een conflict bestaat met de
Franse en Italiaanse autofabrikanten, die veel middelgrote en kleine wagens
van de band laten rollen.

Duitsland wil niet dat de EU-aapak zich geheel richt op de Duitse
fabrikanten van grote auto’s. De BMW, Mercedes en Porsche stoten relatief
veel broeikasgas uit. Porsche staat aan kop met 297 gram per kilometer. Een
Smart stoot slechts 116 gram uit.

De Europese Commissie komt later dit jaar met voorstellen hoe de branche het
doel technisch moet halen en wat de sancties kunnen zijn. "We zullen
iedereen redelijk behandelen," beloofde EU-commissaris Stavros Dimas
(Milieu) alvast. "Ons plan zal zo neutraal mogelijk zijn wat betreft de
concurrentieverhoudingen."

De EU-landen komen met de verplichte CO2-limiet, omdat de branche zelf de
CO2-uitstoot te weinig beperkte. Na 2012 wil Brussel een strenger doel
stellen: 95 gram in 2020.

Bovenop de verbeterde motoren en andere technieken in auto's willen de
EU-landen nog tien gram CO2 per kilometer besparen door biobrandstoffen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl